Sunday, July 1, 2012

Mari Memeluk Islam

Bismillahirrahmanirrahim. Alhamdulillahi rabbil 'alamin. Segala puji-pujian hanyalah bagi Allah swt yang hak. Sesungguhnya tiada tuhan melainkan Allah swt dan Nabi Muhammad saw adalah RasulNya.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Terima kasih sebab sudi luangkan sedikit masa untuk baca penulisan saya pada kali ini. Semoga Allah swt permudahkan urusanmu mencari redhaNya. Amin.

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Syukur ke atas limpah kurniaNya yang tidak terhingga. Jika dikumpulkan segala nikmat yang Allah pinjamkan kepada saya, masyaAllah tak terbalas rasanya. Apatah pula saat celik saja mata satu nikmat telah diberiNya. Alhamdulillah. Tidak semua yang bernasib baik mendapat nikmat ini. Namun, tidak kurang pula bagi yang tidak menghargainya. Apakah nikmat itu? Ianya suatu nikmat yang sangat ternilai, harus dijaga dan digenggam seeratnya biar jangan sampai terlepas. Ianya penyelamat, di saat kejatuhan ianya memberi sinar harapan. Itulah dia nikmat ISLAM.

Alhamdulillah celik-celik mata saja sudah bergelar ISLAM. Namun bagaimana dengan rakan-rakan kita yang lain? Apakah Allah tidak sayang kepada mereka lantas membiarkan sahaja mereka lahir di luar Islam? Tidak! Sama sekali tidak. MasyaAllah. Allah itu Maha Penyayang. Sayangnya Allah pada hambanya mengatasi sayangnya seorang ibu kepada anak kandungnya sendiri. Subhanallah.

"Setiap anak yang lahir adalah dalam fitrah. Dua ibu-bapanyalah yang menjadikannya yahudi atau nasrani atau majusi"

Itu salah satu buktinya kasihnya Allah pada hambanya seperti mana telah disebut dalam hadis riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a di atas. Wallahua'lam.

Kalau sayang kenapa biar dilahirkan dalam keluarga bukan Islam? Subhanallah. Rakan-rakan yang saya kasihi, perancangan Allah itu sangat cantik. Zaman jahiliyah juga berakhir setelah datangnya Islam. Allah Maha Mengetahui. Allah tahu mana yang terbaik buat si anak tersebut semenjak dia dalam perut ibunya lagi. Lahirnya seorang bayi itu dalam agama fitrah, agama Islam. Namun ibubapanya lah yang mencorakkannya. Seorang bayi yang baru lahir teramatlah suci daripada dosa. Meskipun lahirnya dalam Islam, sejak bayi lagi dia bebas dari dosa. Semakin dia meningkat dewasa, bermulalah perhitungan dosa pahalanya.

Sesungguhnya, hidayah itu milik Allah swt. Ada saja orang Islam yang dikandungkan dalam perut seorang Muslimat tetapi setelah lahir dan dibesarkan, dia keluar daripada Islam dengan kerelaannya sendiri.

Jadi jangan persoalkan lagi perancangan Allah. Allah tahu kerja Allah. Kita buat kerja kita. Jadi hamba yang bertakwa dan terus menyebarkan dakwah Islam seluas-luasnya. Selebihnya serahkan kepada Allah. Kalau Allah nak bagi hidayah dekat kita, Allah akan bagi. Kalau Allah nak bagi hidayah kepada orang yang bukan Islam, pun Allah akan bagi. Segalanya adalah dengan izinNya. Terpulang kepada Allah untuk tentukan. Yang penting, kita terus berpegang kepada konsep DOA, USAHA, TAWAKKAL. InsyaAllah.

Dengan kesempatan yang ada ini, saya ingin menyeru rakan-rakan di luar sana, sama-samalah kita mencari redha Allah swt. Jangan terlalu bangga yang kita dah lahir dalam Islam, sedangkan kita tidak berperanan seperti seorang Islam. Masih banyak yang perlu diperbaiki. Termasuklah diri saya sendiri. InsyaAllah. Dan bagi yang bukan Islam di luar sana, niat saya bukan memaksa kerana dalam Islam tiada sebarang paksaan. Ambil lah seberapa banyak masa yang ada untuk mempelajari Islam. InsyaAllah. Tiada ruginya, rakan-rakan sepertimana yang disebut dalam hadis di bawah.


Diriwayatkan daripada Abu Said al-Khudri r.a :” Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:” Apabila seseorang memeluk agama Islam dengan ikhlas, Allah akan mengampunkan semua dosa-dosanya di masa lalu. Kemudian setelah itu mulai diadakan perhitungan, pahala untuk setiap perbuatan baik yang dilakukannya dilipat gandakan sepuluh sampai tujuh ratus kali ganda sedangkan setiap dosa yang dilakukannya akan dicatat sebanyak dosa yang dilakukannya kecuali apabila Allah mengampunkannya.”


Subhanallah. Seperti seorang bayi yang baru dilahirkan! Suci dari dosa. Malah setelah itu, apabila melakukan sesuatu kebaikan dilipat gandakan 10-700 kali ganda sedangkan apabila melakukan sesuatu dosa nilainya masih sama, tidak lebih tidak pula kurang. Nisbah 1:10-700.  MasyaAllah. Luasnya rahmat Allah swt.


Teruskan berdoa. Berdoa tidak terbatas mengikut bangsa, bahasa mahupun keturunan. Tadah kedua tangan, dan berdoalah dalam apa jua bahasa sekalipun. Tidak semestinya berwudhu' semata-mata. Tidak semestinya harus bertudung, bertelekung, atau atas sejadah untuk berdoa. Di mana jua kita boleh berdoa. Allah tak pandang luaran kita. Sebaliknya Allah swt lihat hati kita, keikhlasan kita. 

Janganlah ambil keburukan masyarakat Islam hari ini sebagai sekatan untuk memeluk Islam. Manusia tidak mampu lari melakukan kesilapan kerana manusia mudah terlupa. Masyarakat Islam hari ini juga tidak terkecuali dari sifat lahiriah tersebut. Namun, ketahuilah kasih sayang dan keampunan Allah swt mengatasi kemurkaanNya. Subhanallah. Berdoa, berdoa, berdoa dengan ikhlas. InsyaAllah.

Senyumlah. Padamlah segala api kebencian yang ada terhadap Islam kerana tidak kenal mana mungkin akan cinta. :)


Kalau sudah kenal, sudah cinta, pasti rasa ingin bersama buat selama-lamanya. Subhanallah. Indahnya nikmat ketenangan dalam Islam yang sejati.

Sehingga bertemu lagi di masa hadapan. Saya mohon maaf andai tersalah bicara. Yang baik dari Allah swt, dan buruk pastinya dari saya sendiri. Wallahua'lam. Wabillahi taufiq walhidayah. Wassalamualaikum warakmatullahi wabarakatuh. Fi amanillah.