Friday, March 15, 2013

Takdir Hati

Tiada hijab antara aku dan Dia.
Deraian air mata membasahi pipi,
menjadi saksi cinta padaNya.
Aku masih berjalan
kerana ini jalan takdirku.

Aku berjalan dan terus berjalan. 
Ada ketika harus berlari. 
Letih. 
Sambil bahu memikul beban. 
Dan....aku kembali berjalan.

Bila terhenti di pesta keramaian;
aku berselindung. 
Ingin berjalan dalam terkurung.
Aku mengerti setiap jelingan.
Tersirat berbaris-baris ungkapan. 
Setelah penat meredah riuh, 
bertopengkan sembunyi; 
aku kembali berjalan.

Hari demi hari perkara sama aku lalui. 
Jika bernasib baik ada hari gembira saja; 
tanpa setitis air mata.
Seperti kaisnya pagi;
bertahan hingga ke petang.

Bagai terbit mentari di bumi salji,
senyuman manis ukiran di bibir.
Tika mendung menyelimuti langit, 
aku kembali memakai pakaian hiba.


Ada kala langkah tergelincir.
Seperti anak kecil baru bertatih.
Namun Dia tetap sabar.
Melayan kerenah hambaNya.


Tiada yang Maha Penyabar selain Allah.
Tiada yang Maha Pemaaf selain Allah. 
Tiada yang Maha Pengasih selain Allah. 
Hanya Maha Esa Allah.


Maaf, 
Hati ini dikunci mati kasihnya Allah. 
Dibuta mata cintanya Allah. 
Andai ada yang terbaki;
hanyalah cebisan-cebisan hadiah pada mereka.

Buat segelintir pendengar.
Luahan dilayan bagai seloka. 
Mereka terhibur, tertawa; 
atas titisan airmata insan. 
Diam.
Dengar.
Malaikat membalas kata-kata.

Hati,
Kau harus kuat.
Andai itu takdir ketentuanNya,
belajarlah untuk redha.
Sesungguhnya Allah bersama kita.